- Szczegóły
-
Opublikowano: poniedziałek, 31, październik 2016 10:13
-
opublikowała Wioletta Perkowska
 
W październiku w ramach Programu Przeciwdziałania Wadom Postawy U Dzieci i Młodzieży W Województwie Opolskim w naszej szkole odbył się Dzień Ćwiczeń Śródlekcyjnych. Na zajęciach, we wszystkich klasach I- VI zostały przeprowadzane ćwiczenia śródlekcyjne. Wszyscy nauczyciele otrzymali przykładowe zestawy ćwiczeń śródlekcyjnych, z których mogli korzystać. Dzień ten miał rozpocząć powszechne stosowanie ćwiczeń śródlekcyjnych w szkole. Głównym celem ćwiczeń śródlekcyjnych jest osiągniecie przez ucznia stanu fizycznego i psychicznego odprężenia, a nie rozwijanie sprawności motorycznej.
Ćwiczenia śródlekcyjne powinny spełniać następujące funkcje:
-funkcję relaksacyjną, która polega na przeciwdziałaniu negatywnym skutkom znużenia i zmęczenia gromadzonego w ciągu dnia pracy, poprzez odwrócenie uwagi uczniów od zagadnień związanych z lekcją następuje odprężenie nerwowo – psychiczne organizmu dziecka;
-funkcję stymulacyjną, której istota polega na ożywieniu czynności wegetatywnych organizmu, pobudzeniu czynności układów oddychania i krążenia, analizatorów wzroku i słuchu;
-funkcję korekcyjną, która polega na korygowaniu postawy ciała poprzez przyjmowanie prawidłowej sylwetki wymuszanej działalnością ruchową, szczególnie angażującą przykurczone mięśnie klatki piersiowej i rozciągającą mięśnie grzbietu;
-funkcję dydaktyczną, której istotą jest wyrabianie u dzieci i młodzieży nawyku stosowania aktywnego wypoczynku w czasie pracy umysłowej, poprzez wykonywanie kilku ćwiczeń na lekcji, a także podczas pracy domowej. Aspekt ten jest bardzo ważny, ponieważ pozwala na utrzymanie zdrowia przez całe życie.
 Zajęcia w naszej szkole odbywały się w dwóch formach:
- naśladowcza ścisła, gdzie nauczyciel pokazywał uczniom ćwiczenia;
- opowieści ruchowej, nauczyciel opowiadał historię a uczniowie wykonywali ćwiczenia do fabuły.
Â
Opracował koordynator Programu: Stanisław Smugorzewski